Varför är alla ”nakna” på röda mattan?
Ingen kan provoceras av en naken kropp, 2023. Eller? Allt fler stjärnor väljer att visa mer hud än kläder på galasäsongens röda mattor och omtalade klänningar blir snackisar över hela världen. Men varför nu? Och hur blev en transparent klänning plötsligt ett statement – igen?
Beyoncé har gjort det. Megan Fox, Kendall Jenner och Kate Moss likaså. Men under galasäsongen 2022 var det troligtvis fler celebriteter än någonsin, som Kaia Gerber, Cara Delevingne och Doja Cat, som valde att bära ”nakendressat” på röda mattan. Vi pratar alltså mer synlig hud än tyg, gärna en eller två skymtande bröstvårtor och endast ett skirt, transparent lager mellan kropp och världen utanför. Och inför årets galasäsong förväntar vi oss Peak Naket.



Met-galen påverkar trenden
– Bortsett från chockfaktorn, som några alltid vill åt, så tror jag att det är en rad faktorer som tillsammans gör att det är mer naket på röda mattan nu, säger Elizabeth Castaldo Lundén, som är doktor i modevetenskap och har skrivit boken Fashion on the red carpet: A history of the Oscars, fashion and globalization.
– En sak är Met-galans stora inflytande. Den har blivit väldigt populär och röda mattan där är mer konstinriktad och fri. Det har inspirerat kändisar att våga mer på andra event också.



Hon berättar att många stjärnor har kontrakt med olika designer, och tidigare handlade det oftast om att bära måttsydda klänningar från designernas egna kollektioner. Nu är det dock vanligare att designern och stjärnan skapar något tillsammans från scratch, för ett specifikt event. Även det leder till att de tar ut svängarna mer, eftersom de inte måste ta hänsyn till att plagget ska tilltala en bredare målgrupp och sälja.
– Designern skapar en kreation som ska sprida varumärkets namn i stället för att visa upp en produkt, förklarar Elizabeth Castaldo Lundén.



Cher – drottningen av nakenklänningar
Men att chocka på röda mattan, genom att visa mycket hud – är det ens möjligt 2023? Jämfört med 1960-talet, då respekten för den röda mattan för första gången började utmanas, är det åtminstone svårare. På mitten av 60- och 70-talen började artister och skådespelare upptäcka att just chockfaktorn i en avklädd klänning var något som kunde leda till kändisskap. Snabbt.
Människor ville chocka genom att visa mer hud och modet ändrades, med mer fokus på ungdomskultur.
– På den tiden var det en blandning av att människor ville chocka genom att visa mer hud och att modet ändrades och det blev mer fokus på ungdomskultur. Då kunde en kort kjol vara chockerande, berättar Elizabeth Castaldo Lundén och tillägger:
– Drottningen av den här looken, the mothership, är Cher. Och hennes samarbete med Bob Mackie, som gjorde hennes kläder till röda mattan och till hennes tv-shower.



Sedan finns det förstås ett antal oplanerade nakenchocker, som när Barbra Streisands byxdress från Scaasi, som hon bar på Oscarsgalan 1969, visade sig vara helt genomskinlig i ljuset från strålkastarna.



– Men att endast ha en ”naken” klänning är inte lika mycket en chockfaktor nu. Vi har sett kroppar länge, så för att få uppmärksamhet behövs oftast något mer.
Ändå blev Lily James klänning från Atelier Versace på Met-galan och Paris Hiltons klänning från Atelier Zuhra på Grammy Awards minst sagt omtalade förra året. Hyllade, av de allra flesta, och omskrivna av alla – det är tydligt att synliga kroppsdelar fortfarande både provocerar och fascinerar.



Att nakenklänningen varit ett trendigt it-plagg på catwalken de senaste åren hjälper förstås till, liksom det faktum att bilder nu sprids snabbare över världen än någon hinner dubbelklicka för like.



– Jag tror att det är en dåtida diskussion att ha respekt för röda mattan. Den hänger ihop med idén om att Hollywood är en amerikansk version av kungligheter, så man ville följa vissa formaliteter …



Samtidigt, förklarar Elizabeth Castaldo Lundén, är kulturerna i Sverige och USA, där de flesta stora röda mattor rullas ut, väldigt olika när det gäller synen på kroppen – även i dag. Hon nämner att både Instagram och Facebook tar bort bilder som visar för mycket kropp, exempelvis om brösten syns på en mamma som ammar. Och kanske är just detta den viktigaste faktorn, som gör att en avklädd kropp faktiskt kan provocera igen, trots att året är 2023: Att visa upp något som inte är tillåtet att sprida i sociala medier måste vara ett av nutidens starkaste statement.



– När gränsen har dragits blir det provocerande och det skapar ett behov av att flytta den. Det handlar om personlig frihet. Det var det vi såg på 1960-talet och det vi ser nu, fast av olika anledningar, säger Elizabeth Castaldo Lundén.



LÄS OCKSÅ Nu ska underkläderna synas – Kim Kardashian leder trenden