Victoria Beckhams stilresa – kläderna jag bar då och nu
Samtidigt som Spice Girls världsturné sparkar i gång, utan Posh Spice, firar Victoria Beckham tio år som designer för sitt eget märke. Damernas Värld berättar historien om kvinnan som har trotsat omgivningens tvivel och lyckas med allt hon tar sig för.
Vi befinner oss i ett fullsatt Globen i Stockholm, 1998. Spice Girls är vid denna tidpunkt ett av världens största popband, och som chefredaktör för en tonårstidning är det min plikt att besöka deras konsert.
Efter några timmars färgsprakande show och mimande insatser av girlpower-kvintetten får jag träffa Victoria Adams (som hon hette då) backstage. Hon är trött efter intensivt turnerande, lite blasé och iklädd en kortkort lackkjol, en polotopp som blottar magen och de karaktäristiska Buffaloskorna. Att hon 18 år senare ska sälja slut på sin egendesignade lyxhandväska på designwebbshopen Net-a-Porter på mindre än en timme är svårt att gissa där och då. Men det var precis så det blev.
Så byggde Victoria Beckham upp sitt modeföretag
Victoria Beckhams liv är lika osannolikt som inspirerande. Hon verkar klara allt som hon försöker sig på - hon tog sig, tillsammans med de andra tjejerna i Spice Girls, till den absoluta toppen av musikvärlden, hon och David Beckham har lyckats hålla ihop sitt äktenskap under lång tid och fått fyra fina barn - och hon har byggt upp ett modeföretag och lyckats bli högt respekterad inom modevärlden (det sista är förmodligen det svåraste av de tre). Att hon därför tackat nej till att delta i den turné som Spice Girls nu kickar i gång kanske man kan unna henne, trots att många Posh-fans givetvis blev mycket besvikna. Med den kollektion som finns i butik nu firar hon tio år som eget märke - vem hade trott att det var möjligt när nyheten om att en av världens mest (stilmässigt) utskrattade kvinnor skulle ge sig in i modebranschen? Men skrattar bäst som skrattar sist - och hela vägen till banken.
VICTORIA BECKHAM
ÅLDER 45 år. Född 1974.
FAMILJ Maken David Beckham och barnen Brooklyn, Romeo, Cruz och Harper.
BOR Holland Park, London.
BAKGRUND Artist i Spice Girls mellan 1994 och 2012, även solokarriär. Hon har gett ut två böcker och medverkat i flera tv-produktioner. På våren 2009 utkom hennes första kollektion under eget namn.
AKTUELL Företagsledare och frontfigur för modemärket Victoria Beckham. Deltar inte i Spice Girls pågående turné.
Victoria Beckham visade att ingenting är omöjligt, inte ens att gå från sinnebilden av dålig smak till att bli respekterad av modebranschen. Med ödmjukhet, humor och uthållighet (vilket en personlig förmögenhet är garant för) går det att lyckas med allt. Men vi tar det från början, hennes historia är ju värd att berätta.
LÄS MER: Stor intervju om Victoria Beckhams nya skönhetsmärke



Victoria Adams nyfikenhet på kläder vaknade redan i skolåldern. Som de flesta andra brittiska barn var hon tvungen att bära skoluniform, men varje morgon smög hon in på skoltoaletten för att styla om uniformen på ett mer personligt sätt.
Det första riktigt dyra modeköpet hon unnade sig efter den första Spice Girls-checken var ett par vita slingbackskor från Patrick Cox. Vid den här tiden, sent 1990-tal, experimenterade hon friskt med dåtidens trendmåsten av den mer extroverta sorten.
– Jag har haft så roligt med mina kläder - catsuits av pvc, chokers med text som säger absurda saker och taggigt blont hår. Jag har dykt upp på prisutdelningar och röda mattan klädd som en dragqueen. Det föll mig aldrig in att jag såg idiotisk ut, skriver Victoria med självinsiktens stränga emfas i ett "brev till mitt 18-åriga jag" som publicerades i brittiska Vogue för ett par år sedan.



Giftermålet med David Beckham - ingen modehit
Den parodiskt sexiga pvc-catsuiten som hon bar i videon till Spice Girls-låten Say you'll be there sägs för övrigt ha varit looken som fotbollsspelaren och blivande maken David Beckham gick i gång på.
Giftermålet med David Beckham ledde dock inte till någon modemakeover, snarare tvärtom - paret spegelstylade i flera år varandra med snarlika läderoutfits från topp till tå, matchade varandra i lila på sin bröllopsfest och bjöd i början av 2000-talet på omedveten klädunderhållning i stort sett varje vecka.
Lyx har alltid lockat Victoria, även då hon inte hade råd. Men efter Spice Girls enorma framgångar hade hon plötsligt en förmögenhet att spendera och påbörjade en stilresa som innefattade shopping in absurdum på världens mest anrika modehus. Hon äger exempelvis över 100 Birkin-väskor från Hermès. De traditionella lyxmarkörerna Chanelväskor, armbandsur från Rolex och elvacentimetersklackar från Christian Louboutin matchade Victoria med lågt skurna bootcutjeans, breda bälten, sidentoppar signerade Roberto Cavalli och jättestora solglasögon. Et voilà: WAG-stilen var född.
– Visst har jag gjort massvis med modemisstag, herregud - jag bar skyhöga Louboutin när jag var gravid i nionde månaden! har hon bekänt i efterhand.
Victoria började lite trevande närma sig drömmen om att själv designa genom att låna ut sitt namn på licens för att sälja jeans och solglasögon, ett samarbete hon ångrade och avbröt efter något år. Hon ville ju äga sitt varumärke själv och bestämma alla bitar, in i minsta detalj.
Inte "en enda flopp" när den första kollektionen visades 2008
Successivt började hon släppa den typiska fotbollsfrulooken och återuppfinna sig själv. Hon kapade av sina extensions till förmån för en stilfull bob och ställde upp i reklamkampanjer för vännen Marc Jacobs. Bilden när hennes ben sticker ut ur en Marc Jacobs-påse har blivit en modeklassiker, och Victoria själv återskapade den nyligen för sitt eget märke. 2007 gjorde hon elegant entré på magasinet Vanity Fairs prestigefyllda Oscarsparty i en vacker vit långklänning med smakfull båtringning.



Victorias nyfunna fäbless för åtsittande fodral med briljant sömnadshantverk ledde henne rakt i famnen på den franske designern Roland Mouret, vars feminina kreationer hon älskade direkt. Han presenterade sin musa Victoria för designern Melanie Clark, som tidigare arbetat för honom. Melanie Clark fick snabbt rollen som chefsdesigner för Victoria Beckhams nystartade modemärke, som för enkelhets skull döptes till Victoria Beckham.
Med hjälp av familjen Beckhams miljoner, Victorias tydliga vision och en skicklig designer kunde den första kollektionen visas i New York i september 2008, inför en ytterst skeptisk publik. Kollektionen, bestående av tio klänningar, presenterades på ett minimalistiskt och lågmält sätt, och var överraskande träffsäker trendmässigt, något som förvånade de svårflirtade moderedaktörerna.
Efter visningen skrev New York Times recensent: "Faktum är, och jag kan knappt tro att jag skriver detta, att det var en väldigt imponerande och väl sammansatt kollektion, utan en enda flopp."
LÄS OCKSÅ: Victoria Beckhams brev till sitt 18-åriga jag: ”Jag vet att du kämpar”
"Hennes kläder passar en mängd kvinnors olika storlekar och kroppsformer"
Den övervägande positiva responsen måste ha varit en lättnad för Victoria, som har berättat att hon lusläser alla recensioner om sitt varumärke och att hon tar kritiken väldigt seriöst.
– Jag läser allt som skrivs, och hur mycket folk än säger "jag bryr mig inte om vad de säger", så tror jag att de ljuger. Du bryr dig visst. Men jag har ingenting emot konstruktiv kritik, och jag lär mig ständigt av det, säger Victoria, som redan i Spice Girls lärde sig att handskas med kritik. En bättre skola för sin nya karriär i den hårda modebranschen kunde hon knappast fått.
Sedan debuten har Victoria Beckham fortsatt att göra hyllade kollektioner, samtidigt som hon i lugn takt har utvidgat och utvecklat varumärket med bland annat underlinjen Victoria Victoria Beckham, väskor, solglasögon, ett makeupsamarbete med Estée Lauder och en egen butik i centrala Londons snofsigaste kvarter. Victoria själv har två gånger fått pris som Årets designer på British Fashion Awards.



– Hennes kläder passar en mängd kvinnors olika storlekar och kroppsformer, vilket har gjort hennes märke väldigt efterfrågat, säger Anita Barr, inköpsdirektör på det brittiska varuhuset Harvey Nichols.
Victoria Beckham: Jag vet redan nu vad jag gör om ett år
Victoria Beckhams stilresa verkar inte ha någon slutdestination, och kanske är det just detta, att hon ständigt är i rörelse, som är nyckeln till hennes framgång. Hon hade kunnat fortsätta med samma fodrallook som hon framgångsrikt debuterade med, men i stället navigerar hon varje säsong skickligt fram bland nya siluetter och material.
Familjen Beckham är i dag rikare än den engelska drottningen. Pengar lär därmed inte vara Victorias drivkraft, och hon har definitivt förstått vikten av hårt arbete. Varje dag går hon upp klockan sex, tränar i en timme och 40 minuter, och sedan är dagen full av butiksbesök, arbete med designteamet, möten med återförsäljare och press.
"Jag ligger i sängen med David Beckham men tänker bara på kläder."
– All tid går åt till familjen och mitt jobb. Min kalender är väldigt strukturerad. Jag vet redan nu vad jag ska göra den här dagen om ett år. Jag tittar aldrig på tv. När jag ligger i sängen och ska sova tänker jag på nästa kollektion. Visst låter det konstigt? Jag ligger i sängen med David Beckham men tänker bara på kläder.
I dag har de skyhöga klackarna bytts ut mot chica ballerinaskor och sneakers (detta, ska sägas, är kvinnan som en gång yttrade det i modevärlden berömda citatet "Jag kan inte tänka i platta skor"), den markerade midjan är ersatt med lösare skjortor, och komfort är något som Victoria ofta pratar om när hon intervjuas om mode.



– Jag gillar den minimalistiska stilen. Allt som jag designar skulle jag kunna bära själv. Det måste kännas bekvämt. Vill jag se chic ut tar jag bara på mig solglasögon. Förut klädde jag mig för att sticka ut, men det gör jag inte längre eftersom jag inte tycker att jag har något kvar att bevisa.
LÄS OCKSÅ: Hårprodukten som Victoria Beckham aldrig reser utan
Foto: Jason-Lloyd-Evans, Getty, TT



3 RÖSTER OM VICTORIA BECKHAM
Salka Hallström Bornold, modejournalist, författare och biträdande chefredaktör på arkitekturoch designtidskriften Form:
"Victoria har valt en annan bana än andra förmögna sportfruar då hon är intelligent och kreativ, just därför lär hon behöva mer stimulans i livet. Eftersom hennes tidiga stilhistoria var ganska nouveau riche så hade nog hennes belackare förväntat sig något annat, typ låtsasmode à la Kanye West. Men det är tvärtom - nedtonat, sofistikerat och med fingertoppskänsla."
Nathalie Schuterman, modebutiksägare:
"Victoria Beckham har visat sig förtjäna modevärldens respekt genom att arbeta hårt och seriöst, och hon har skapat moderna plagg med bra passform för en kvinna. Kvinnliga designers är ofta bättre på att förstå kvinnokroppen. Jag var en av dem som fnös åt fotbollsfruns helomvändning till att bli seriös modeskapare. Hon saknar designutbildning, designskolning och praktikplats i något av de större modehusen. Men hon har motbevisat mina fördomar."
Jonna Bergh, chefredakör Damernas Värld:
"Jag beundrar Victoria Beckhams oräddhet och humor. Varje gång jag ser en intervju med henne så finns det en avslappnad självdistans, hon är verkligen inte främmande för att skoja om och med sig själv. Samtidigt tar hon det hon gör på allvar och den kombinationen är oemotståndlig. Hon framstår även som en mycket vänlig person, och jag tycker hon personifierar uttrycket 'kill them with kindness' bäst av alla."