”Änglarna” återvänder till Victoria's Secret
Hård kritik, konkurser och nedlagda shower har kantat underklädesjätten Victoria's Secrets väg de senaste åren. Ska supermodellerna som tidigare varit märkets stjärnor kunna rädda företaget?
Gisele Bündchen, Naomi Campbell, Adriana Lima och Candice Swanepoel är några av de mest kända modellerna som gått på Victoria's Secrets runway genom åren – och nu återförenas de i kampanjen för märkets nya kollektion The Icon, i ett försök att återupprätta märket.



Alla utom Campbell har också tidigare tillhört märkets superstjärnor, de så kallade Victoria’s Secret Angels, innan företaget 2020 satsade på en stor omprofilering efter kraftig kritik kring bristen på mångfald och inkludering av olika typer av kroppar och personer, samt kring sexism och antifeminism. Året innan meddelades också att Victoria's Secrets tidigare framgångsrika, men då utskällda, modevisning skulle läggas ner. Showen hade då återkommit årligen sedan 1995.



Victoria's Secrets show kommer tillbaka
Men 2023 är både showen och flera av de tidigare änglarna tillbaka. Candice Swanepoel fanns kvar hos varumärket ända fram till 2019, medan Adriana Lima, som lämnade 2018, återvände till Victoria’s Secret redan tidigare i år för en parfym-kampanj. Legendarerna Bündchen och Campbell har däremot inte synts på märkets catwalk sedan 2005.



Tillsammans med de återvändande supermodellerna syns även Adut Akech, Hailey Bieber, Paloma Elsesser, Sui He och Emily Ratajkowski i kampanjen för The Icon. Samtliga har antingen tidigare deltagit i Victoria’s Secret shower eller anslutit sig till det så kallade VS Collective – som skapades efter att det gamla Angels-konceptet skrotats.
LÄS MER: Victoria's Secrets profilbyte – funkar det?



Bilderna för kampanjen är tagna av svenske fotografen Mikael Jansson, och kollektionen ska enligt märket innehålla en helt ny shaping-teknologi som anpassar sig efter bärarens naturliga form och ska ”försvinna under kläderna”.






Anklagelser om sexism och sexuella trakasserier
Året innan Victoria’s Secrets tv-sända modeshow las ned fick den de lägsta tittarsiffrorna någonsin, och i januari i år gick den svenska grenen av företaget i konkurs. Tiden tycktes ha sprungit ifrån märket, när konkurrenter som Rihannas Savage X Fenty visat att det går att skapa snygga underkläder för alla kroppstyper, samt shower med modeller i alla storlekar och med representation av queer-, trans-, ickebinära och drag-modeller.
Det har också stormat kring flera tidigare medlemmar i företagets ledning, med anklagelser om sexuella trakasserier, mobbning och kopplingar till traffickingåtalade Jeffrey Epstein.



Victoria's Secret lovar förändring
När nu visningen, kommer tillbaka ska det enligt företaget vara i en med inkluderande tappning. En talesperson för företaget säger till The Hollywood Reporter att man kommer att förstärka sitt engagemang i att lyfta kvinnliga röster och perspektiv.
Showen byter kostym och blir en film med titeln The tour, som ska förena mode, film, konst och kultur världen runt. Modeshowen har genom åren också blivit omtalad tack vare att artister som Lady Gaga, Taylor Swift och The Weeknd har uppträtt under den, och The tour frontas musikaliskt frontas av artisten Doja Cat.



Så här långt har Victoria's Secrets försök att återuppfinna sig självt fått ett blandat mottagande, där många konsumenter uppfattat deras omprofilering som hyckleri. Nu är frågan om den nya showen, och de ”gamla” supermodellerna, ska lyckas blidka kritikerna.
LÄS MER: Victoria’s Secret – så blev heta märket branschens mest utskällda
LÄS MER: Kändisarna som visar allt – och nakenklänningarna vi minns