EXKLUSIV LISTA: Läsarnas skönhetsfavoriter
För trettonde året i rad har Damernas Världs läsare utsett sina skönhetsfavoriter. Några gamla älsklingar, men också några nya bekantskaper har i år funnit sin plats på Sveriges förnämsta skönhetslista.
ÅR 2010 VAR ETT MAKALÖST SKÖNHETSÅR som har förändrat hela vårt synsätt på vad vi hyllar som vackert, vad vi pratar om, var våra gränser går och vad vi är villiga att betala för att se lite bättre ut. Tre namn som har gjort det lite roligare att vara kvinna är Kim Kardashian, Crystal Renn och Christina Hendricks. Den förstnämnda lyckades gå från att vara en obskyr och lättklädd väninna till Paris Hilton till att vara omslagsmodell med eget tv-program. Hennes yppiga bakdel har tagit över efter J-Los och numera är en välformad bakdel synonymt med namnet Kardashian.
Crystal Renn var årets mest omtalade modell, till en början för att hon plötsligt tjänade mer pengar vid storlek 42 än hon gjorde som storlek 36. Hon skrev boken "Hungry: A young model's story of appetite, ambition and the ultimate embrace of curves" och kunde välja och vraka bland jobben. Men i början av sommaren började det pratas om att hon gått ner till storlek 38/40 och allt mer retuscherade bilder av henne dök upp i medierna och fick hennes hype att svalna.
Christina Hendricks är däremot här för att stanna. Det rödhåriga bombnedslaget med måtten 99-76-99 spelar rollen som Joan Harris i tv-serien "Mad men" och har blivit omnämnd som en ikon för det nya århundradet. Och visst är det skönt att bokstavligt talat få tillbaka kvinnor med kött på benen som skönhetsikoner?
Men samtidigt som våra ideal får mer och mer naturliga kvinnoformer har våra diskussionsämnen blivit allt mer inriktade på det onaturliga. 2010 var året då två stora namn inom skönhetsbranschen slog upp dörrarna till drop-in-salonger för Botox, fillers och laser. Akademikliniken Stureplan och Atelier Restylane har fått oss att börja prata öppet om injektioner: Borde jag? Är det farligt? Gör alla utom jag det?
För de flesta av oss handlar dock skönhet om våra älskade produkter och det har formligen vällt in nyheter på Damernas Världs redaktion under året.
Crèmer, parfymer, ögonskuggor, läppstift och mascaror.
Vi svenskor konsumerar skönhetsprodukter som aldrig förr: bara förra året köpte vi skönhetsprodukter för 14 miljarder kronor, och då ingår inte frisörbesök, ansiktsbehandlingar och vaxningar i den siffran. Det är rena produktinköp som ökar i omsättning.
Så vad köpte vi då? Om man får tro Damernas Världs läsare har det varit en blandning av gamla klassiker och några nya produkter som vi har tagit till våra hjärtan. I nya Damernas värld kan du läsa vilka produkter som är svenskornas absoluta favoriter. När vi ber er läsare rösta på era favoriter ger vi inga nomineringsförslag, vi talar inte om vilka kategorier man ska rösta i och vi begränsar inte urvalet. Valet är helt fritt. Då får vi den sanna bilden av vilka produker som är favoriter i Sverige. I år har vi dock infört en nyhet i vår presentation av vinnarna: eftersom mascaror är så otroligt populära har de fått en egen topplista. Vänd och spana in om det är dina favoriter som finns med.
Ha ett gott nytt skönhetsår 2011!
Sofia Björklund, skönhetsredaktör Damernas värld
Du hittar det nio sidor långa reportaget SKÖNHETSFAVORITER 2010 i nya Damernas värld, missa inte!