Kändismännen satsar på egna skönhetsmärken
Kändisarna som startar skönhetsmärken blir allt fler och nu är det männens tur att ta sig an den traditionellt kvinnliga branschen. Jared Leto, Harry Styles, Travis Barker och Brad Pitt är några av stjärnorna som tar startar egna märken.
Att det blivit allt mer trendigt att starta skönhetsmärken som Hollywoodkändis har Damernas Värld tidigare rapporterat om och trenden ser definitivt inte ut att mattas av.
Vi har sett hudvård, smink och hälsoprodukter från stjärnor som Victoria Beckhamn, Gwyneth Paltrow och Jennifer Lopez. Men att männen klivit in i den kvinnodominerande branschen får ändå ses som något nytt. Men kanske är det ingen överraskning att det nu sker – en ny generation av män har den senaste tiden till exempel inspirerat till ett mer feminint och lekfullt mode, där artisten Harry Styles varit en av ledstjärnorna. Och att hudvård och smink för män blivit mer populärt har vi förstått länge. Men nu ger sig kanske de mer oväntade manliga kändisarna – de på ytan ”tuffa” männen – in i skönhetsdjungeln och lanserar egna märken – som minst sagt sticker ut och tar klivet in på den traditionellt kvinnliga arenan – som kanske är på väg att bli könsneutral?
Mest uppmärksammad är skådespelaren Brad Pitt som släppt den vininspirerade (!) hudvårdsserien Le Domaine med antioxidanter från druvor i centrum som ingredienser i serum, kräm och rengöringsemulsion. Pitt, som tidigare skapat just vin ska nu alltså kombinera detta med produkter för huden och enligt filmstjärnan själv är det inte bara ett kändismärke utan mer än så.
– Det är en anti-aging kosmetikaserie för varje man och kvinna. Jag älskar tanken på en könlös linje, säger Brad Pitt och berättar också att klimatavtrycket är en viktig bit i det nya märket.
– Vårt mål är att imitera naturens organiska kretslopp. Det finns inget avfall i naturen. Allt som blir över eller slängt blir mat till något annat. Detta exemplariska cirkulära system är inspirationen för Le Domaine.
https://www.instagram.com/p/CizzLqBtW-o/
LÄS MER: Renée Zellweger, 53, ratar anti age och älskar sin ålder
Fler män som lanserat skönhetsmärken:
Jared Leto



Jared Leto är den senaste i raden av kändismän som satsar på hudvård, trots att han sagt till Vogue: ”Jag har aldrig varit riktigt intresserad av skönhetsprodukter.” Han la sedan till: ”Men jag är intresserad av idén att ta hand om oss själva på ett så naturligt sätt som möjligt.” Precis som Brad Pitts produkter är det inte billig hudvård, en ögonkräm kostar över 1000 kronor (97 dollar).
Harry Styles



2022 är året då sångaren, låtskrivaren och numera skådespelaren (aktuell i den omtalade filmen Don't worry darling) Harry Styles popularitet verkligen peakat och artisten har varit på allas läppar – bokstavligt talat. Fansen kunde nämligen glädjas åt att stjärnan tidigare i år släppte skönhetsmärket Pleasing, som består av ett ögon- och läppserum, fyra nagellack och ett ansiktsserum. Styles, som är känd för att leka med könsroller när det kommer till sin stil, syns ofta med både nagellack och makeup.
Machine Gun Kelly



Rapparen och sångaren Colson Baker – mer känd under sitt artistnamn Machine Gun Kelly är en av många manliga kändisar med en förkärlek för att bära färg på naglarna och hos rockstjärnor överlag är det här så klart inget nytt. Machine Gun Kelly – som även gärna klär sig i starka färger – gav sig sig in i skönhetsvärlden redan förra året och släppte då det egna färgglada nagellacksmärket Un/Dn Laqr som riktar sig till konsumenter oavsett kön.
Travis Barker



Blink-182-trummisen Travis Barker som numera mest är känd som Kourtney Kardashians man har precis som sin fru (och som en äkta Kardashian!) startat ett eget hälsomärke. Under namnet Barker Wellness Co släpptes nyligen olika veganska CBD-produkter för huden med bland annat ansiktsmask, rengöring, dagkräm och serum. Och Barker verkar absolut ha hämtat inspiration till sin hudvårdsserie från sin äkta hälft Kourtney.
– Kourtney har lärt mig att konsekvens är nyckeln när det kommer till hudvård. Och nu ser jag resultat. Det är därför jag ville att hudvårdslinjen skulle vara enkel, så den är enkel för alla att följa, har han sagt till Elle.
https://www.instagram.com/p/Cive8_6v9Xa/Idris Elba



Ännu ett oväntat skönhetsmärke kommer från den brittiska skådespelaren Idris Elba som tillsammans med frun Sabrina startat varumärket S'Able Labs som fokuserar på att göra hudvårdsprodukter som kan användas av dem båda. Serien innehåller tre produkter – rengöring, ansiktsvatten, fuktighetskräm.
– När vi skapade S'able Labs ville vi att det skulle vara något vi kunde använda tillsammans. Det är inte man eller kvinna. Det är bara mänskligt. Vi är båda människor, har Idris Elba sagt till Allure.