Kändismärken trendar, Jennifer Lopez lanserar ny hudvårdslinje för kroppen.
Kändismärken trendar, Jennifer Lopez lanserar ny hudvårdslinje för kroppen. Foto: DANIELLA MIDENGE/JLo Beauty

Kändisrusning till skönhetsbranschen – J.Lo satsar på rumpkräm

Kändisarnas skönhetsmärken gör succé hos fans världen över. Jennifer Lopez är en av stjärnorna med eget märke, och hon firade sin 53-årsdag med en överraskning till fansen – nämligen en rumpkräm. 

Märta Börjeson Munk Kaij

Att det blivit allt mer trendigt att starta skönhetsmärken som hollywoodkändis är det ingen tvekan om. Stjärnorna lanserar sina egna beautymärken som aldrig förr – med allt från Victoria Beckhamn och Gwyneth Paltrow. Senaste nytt står nygifta Jennifer Lopez för: hon firade sin 53-årsdag med att släppa en ny rumpkräm – och med en storslagen nakenfotografering. Här listar vi 6 kändisar som lockats av skönhetsbranschen. 

Stjärnornas skönhetsmärken 

1. J Lo Beauty – med ny satsning på rumpan 

https://www.instagram.com/p/CgcLDL2jpQe/?hidecaption=true
Foto: DANIELLA MIDENGE/JLo Beauty

Jennifer Lopez, eller Jennifer Affleck som hon numera heter, verkar knappt ha åldrats en dag sedan 90-talet. Kanske är det just hennes långsamma åldrande som lockar många till hennes hudvårdsmärke, JLo Beauty. På sin 53-årsdag meddelade stjärnan att märket nu får en ny linje med fokus på hudvård för kroppen. Och det är inte vilken kroppsdel som helst som står i fokus – utan rumpan. Märket lanserar alltså en kräm för rumpan som sägs verka uppstramande och återfuktande. Produktlanseringen är kanske inte överraskande med tanke på att Jennifer är kvinnan med en av de mest omtalade rumporna i Hollywood. Lanseringen får extra skjuts av nya avklädda bilder där J.Lo visar upp sin kropp. 

Såhär skriver stjärnan själv på Instagram om nya hudvårdslinjen: 

”Vi ger all denna omsorg och uppmärksamhet till huden i vårt ansikte, men försummar ofta kroppen. Det var viktigt för mig att skapa en hudvårdsrutin för kroppen för att tillgodose dess specifika och unika behov, och vi började med rumpan!”

Foto: Instagram.com

Jennifer lanserade sitt skönhetsmärke 2021. Originallinjen – som består av serum, fuktkrämer, rengöringar och masker – har varit älskad av många. Det blir spännande att se om JLo Body kommer göra lika stor succé.

2. The Outset – Scarlett Johanssons hudvårdssatsning

Foto: Instagram @theoutset

Scarlett Johansson är en av dem som nyligen gett sig in i beautyvärlden. Skådespelerskans nya projekt, hudvårdslinjen The Outset, är en satsning hon bestämde sig för att göra i samband med att hon efter flera år slutat som ambassadör för L'Oréal och Dolce & Gabbana. Så här säger Scarlett själv i en intervju med Instyle om beslutet:

– Det kändes helt enkelt inte längre önskvärt att representera andra människors skönhetsideal. Jag har en bättre självkänsla i det här utrymmet. Och jag vill ta ansvar för min egen karriär. 

The Outsets ”Daily essentials regimen bundle” sägs återställa hudens balans och skapa en hälsosam hy.

Idén om The Outset kom från Scarletts resa med att få bukt på sina egna hudproblem, och önskan om att hitta rena, effektiva och simpla hudvårdsprodukter. Därför har hennes initiala kollektion, som är ganska liten med bara fem produkter, fokus på läkande, balanserande och fuktgivande produkter som är fria från dofter.

3. GXVE – Gwen Stefanis sminksatsning

Foto: Instagram @gxvebeauty

Gwen Stefani har under åren lyckats samla på sig många titlar: pop-prinsessa, kläddesigner, filantrop och varumärkesambassadör för att nämna några. I år la hon till ytterligare en titel på listan: grundare av sminkmärket GXVE. Denna linje föddes från Gwens livslånga kärlek till smink, som började när hon i ung ålder jobbade som makeupartist på olika varuhus i Kalifornien. Fokuset på smink följde även med in i sångkarriären då hennes djärva sminkningar och röda läppar blev hennes signum under flera år.

GXVE, som uttalas ”give”, är en referens till hur Gwen skriver sin signatur: ”G” för hennes namn och ”X” för en kyss.

Nu kan alla få Gwen Stefanis kattiga eyeliner och röda signaturläpp! Foto: Instagram @gxvebeauty

Den färgstarka och glammiga kollektionen består av sminkprodukter som alla är inspirerade av den djärva röda läppen, eyelinern och skräddarsydda ögonbryn som hon burit sedan 1990-talet och början av 2000-talet – en look hon siktar på att inspirera andra till att testa med GXVE. 

4. Victoria Beckham Beauty

Foto: Instagram @victoriabeckhambeauty

Efter ett framgångsrikt samarbete med Estée Lauder där sminkkollektionen bokstavligen flög ut ur hyllorna lanserade den tidigare Spice Girl–medlemmen, Victoria Beckham, sitt eget beautymärke. Hennes passion för skönhet och kreativitet är troligtvis det som gjort Victoria Beckham Beauty till en stor succé.

https://www.instagram.com/p/CVBdbRWpNaD/?hidecaption=true

Från effektiv hudvård till en uppsättning av lyxiga sminkprodukter – drottningen av sotade ögon har verkligen lyckats skapa ett märke som passar de flesta. Mest känt är Victoria Beckham Beauty för sina sobra skuggor, eleganta läppfärger och skimrande highlighters. 

5. Gwyneth Paltrows älskade (och omtvistade) Goop

Foto: Foto: Gwyneth Paltrow via instagram.com

2008 lanserade skådespelaren Gwyneth Paltrow från sitt kök det omtalade livsstilsvarumärket Goop. På den tiden var det mest ett hemspunnet nyhetsbrev som veckovis gav hälso- och skönhetstips till Gwyneths fans, men det har minst sagt vuxit sedan dess. Idag är Goop ett livsstilsimperium med många bollar i luften – de skapar bland annat egen hudvård, vitaminer och en mängd andra hälsoprodukter. Och sortimentet är milt talat brett, i början av 2020 hamnade Goop i strålkastarljuset när de lanserade doftljuset ”This smells like my vagina”, som sades dofta som Gwyneths vagina... 

https://www.instagram.com/p/CWmCglxA0LE/?hidecaption=true

Det som från början var ett simpelt nyhetsbrev har i dag utvecklats till en livsstilsplattform där man kan läsa mängder av artiklar som berör allt inom hälsa, mat och skönhet. Goop är älskat av många, men har också blivit omtvistad och mött en del motstånd. Men oavsett vad motståndarna än säger, är det kanske just i Goops sortiment vi hittar gåtan bakom hennes eviga glow!

LÄS ÄVEN: Här är nyckeln till Gwyneth Paltrows eviga glow

https://www.instagram.com/p/Ca2PSdGAxL_/?hidecaption=true

 

6. Rihannas hyllade Fenty Beauty

Foto: RUBA / TT NYHETSBYRÅN

Sångerskan Rihanna, en av dem mest hyllade inom beautyvärlden, startade framgångsrika Fenty Beauty 2017 (Rihanna heter egentligen Robyn Rihanna Fenty). Sminkmärket skapades för att alla kvinnor, oavsett hudfärg, ska inkluderas och sortimentet innehåller en rad olika nyanser. Fenty Beauty utsågs av tidskriften Time till en av 2017 års 25 bästa innovationer för att ha tagit itu med en länge kritiserad lucka i sminkindustrins utbud för färgade kvinnor. 

Foto: RUBA / TT NYHETSBYRÅN

Men viktigast av allt skapar Rihanna smink för att inspirera: 

– Smink är till för att ha kul med. Det ska aldrig kännas som en press eller en uniform. Ta gärna chanser och risker, våga göra något nytt eller annorlunda, säger stjärnan på Fenty Beautys hemsida. 

LÄS MER: Kim Kardashian tillbaka med nya hudvårdsmärket SKKN by Kim 

LÄS MER: Jennifer Lopez bär nakentrenden på premiär – och nakenklänningarna vi minns 

LÄS MER: Så får du snabbt glow och lyster – vi listar produkterna!