Twiggy, 72, frontar ny makeup-kampanj – och avslöjar favoritprodukten
Twiggy är en levande legend inom mode- och skönhetsvärlden och i vår ser vi henne i Charlotte Tilburys nya kampanj. Här berättar ikonen om sina bästa skönhetsknep och sin favoritprodukt.
En av världens första supermodeller och beauty-influencers är tillbaka i hetluften. Twiggy, 72, frontar Charlotte Tilburys kampanj för makeupkollektionen Pillow talk party, ett nytillskott till hennes Pillow talk-linje – vilken precis som Twiggy nått kult-klassiker-status i sminkvärlden. Var tionde sekund är den någon någonstans i välden som köper en Tilbury-produkt i den bästsäljande rosa-beiga nyans som grundaren och makeupartisten Charlotte Tilbury skapade 2013.
Att märket väljer en erfaren kvinna som ansikte utåt kan ses som en del av en positiv trend i skönhetsbranschen, där man uppgraderar den mogna hyn och låter den synas. Samtidigt utvecklas allt fler produkter som passar en mogen hy.
LÄS MER: Nej tack till anti age – mogna kvinnors hy får ny status



Twiggy skapade sin ikoniska look själv
Charlotte Tilbury berättar för Marie Claire att samarbetet med Twiggy är en stor händelse i hennes liv:
– Twiggy är en skönhetsikon! Hon har alltid varit en inspiration för mig. Att ha henne i kampanjen är en dröm som går i uppfyllelse! Twiggy skapade sina egna makekup-looks på 60-talet – innan makeupartister existerade.



Det tog mig en och en halv timme att sminka mig
Och Twiggys ikoniska look, med fokus på ögonens grafiska eyeliner och långa dramatiska fransar, var faktiskt hennes helt egen idé, som hon kläckte redan som 16-åring – innan hon blev modell.
– Det tog mig en och en halv timme att sminka mig, inklusive tre par lösögonfransar, säger Twiggy i en intervju med Harpers Bazaar.
Twiggys bästa skönhetstips – och favoritprodukt
Och det är fortfarande ögonen som är viktigast i Twiggys makeup-rutin, även om hon numera även använder läppstift (på 60-talet höll hon läpparna neutrala och hon använde helst bara pan stick – en typ av foundation – på dem). Därför har hon inga problem att välja en favorit ur den nya Charlotte Tilbury-kollektionen:
– Push up lashes är min perfekta mascara. Den är som mina Twiggy-fransar i en förpackning, säger hon till Harpers Bazaar.



Och självklart handlar hennes bästa skönhetstips, som hon avslöjar i intervjun, också om ögonen:
– Att värma min ögonfransböjare med hårtorken, det är genialt. Men var försiktig och se till att den inte blir för het. Efter det lägger du mascaran – funkar varje gång.
Andra tips, som hon delar med sig av i People Magazine, är klassiker som att dricka mycket vatten, sova ordentligt och äta hälsosamt.
Får sällskap av Kate Moss och Jourdan Dunn
Men Twiggy – eller Dame Lesley Lawson som är hennes verkliga titel och namn – är inte den enda supermodellen i kampanjen. Hon får sällskap av två andra brittiska stjärnor: Kate Moss och Jourdan Dunn.



Att just Kate Moss dyker upp i det här sammanhanget kommer knappast som någon överraskning för fansen, hon har varit en del av Charlotte Tilbury-familjen från start. För Marie Claire berättar Tilbury:
– När jag använde concealer för att måla läppar och blandade nyanser för att hitta den perfekta nude-tonen backstage på 90-talet var det Kate jag testade dem på. När jag skapade den perfekta Pillow talk-nyansen var Kate en av den första som bar den på röda mattan – hon har alltid varit min skönhets-musa.
Pillow talk party-kollektionen finns i butik nu och består av Multi-glow highlighter, Push up lashes mascara, Beautifying glow cheek and eye kit och Luxury eyeshadow palette.
LÄS MER: 66-åriga makeupartisten: ”Här är bästa (och sämsta) produkterna för mogen hy”