Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Gisele Bündchen på catwalken för Christian Dior SS 2001 och Britney Spears på MTV Awards år 2000.
Gisele Bündchen på catwalken för Christian Dior SS 2001 och Britney Spears på MTV Awards år 2000.
Gisele Bündchen på catwalken för Christian Dior SS 2001 och Britney Spears på MTV Awards år 2000.
Gisele Bündchen på catwalken för Christian Dior SS 2001 och Britney Spears på MTV Awards år 2000. Foto: Getty Images

2000-talets mode gör comeback!

Känner du suget efter strass, tajta toppar och synlig stringtrosa? För första gången sedan det somnade in gör 00-talet comeback, och Stefanie Ravelli ser ett sexigt mode leta sig ut ur garderoben och in i det samtida modet. 

”Jag designar kläder för att jag inte vill att kvinnor ska se oskyldiga och naiva ut ... jag vill att kvinnan ska se stark ut ... Jag gillar inte att män visslar på kvinnor på gatan. Jag tycker att de förtjänar mer respekt … Jag har sett en kvinna nästan bli ihjälslagen av sin man. Jag vet vad kvinnohat är ...  Jag vill att folk ska vara rädda för de kvinnor jag klär.”

John Galliano, Alexander McQueen och Annabelle Rothschild, på fest i Monaco år 2000. Foto: RICHARD YOUNG/REX / SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

Designern Alexander McQueen sa det som egent­ligen ringar in decenniet som gav oss Paris Hilton, Nicole Richie, Lindsey Lohan, Jessica Simpson, Carolina Gynning, Lauren Conrad … Ett nytt decennium av glamorösa, skandalomsusade drottningar som bar känslorna utanpå – då gärna förpackade i Simple Life, Big Brother eller på MTV. Visst känner du den? Lukten av godis och Escada-doften Sex on the beach. Kanske hade du en strassbeklädd flippmobil, truckerkeps, eller en, kanske virkad, mycket liten partytopp? Bar du sylvassa hårda lockar eller spikrakt plattat? De flesta av oss hade i alla fall byxor så lågt skurna att nästan inget lämnades till fantasin. Det som länge varit rena nostalgitrippar har nu letat sig tillbaka in till modets absoluta stratosfär. Från den höga stringtrosan som länge trendat på TikTok, och som redan prytt Bella Hadid under Versaces vårvisning 2021, eller vårens truckerkeps från Celine, via höstkollektionerna med Miu Mius fluffiga knähöga stövlar, Blumarines chokers och kristallprydda camisoles till att J.Lo och Ben Affleck blåst liv i gammal kärlek. Så har också några av decenniets mest tongivande varumärken kommit åter, förra årets lansering av Juicy Couture, eller Uggs revival genom samarbeten med Y/Project och Molly Goddard. Samtidigt återkommer våra mest inflytelserika popkulturfenomenen snart i rutan, från Sex and the City till Gossip Girl.

Gisele Bündchen på catwalken för Christian Dior SS 2001. Gisele fick 2002 en Mulberry-väska uppkallad efter sig – en av de första it-väskorna, ett fenomen som blommade upp under 00-talet. Foto: VICTOR VIRGILE / GAMMA-RAPHO VIA GETTY IMAGES GAMMA-RAPHO

LÄS ÄVEN INTERVJU  Sarah Jessica Parker berättar om den efterlängtade nya säsongen av Sex and the city 

Rihanna bär Conner Ives Harley-Davidsson-sjal omgjord till en halternecktopp och baggy trashiga jeans i augusti 2021. Foto: DIGGZY/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN

Några händelser 2021:

Norska modellen Inti Wang dansar i triangelbikini och matchande liten väska från Takashi Murakamis kollektion för Louis Vuitton, The Monogram Multicolor. 

Rihanna bär Conner Ives Harley-Davidsson-sjal som är omgjord till en halternecktopp och baggy trashiga jeans. 

Young Thugs ansikte är prydd av vackra små rosa kristaller på omslaget till Rolling Stone. 

Triangelbikinin uppochned-trenden – har synts på alla från Kardashian-klanen till svenska producenten och programledaren Margret Atladottir.    

Cooking with Paris, ny matlagningsserie på Netflix med Paris Hilton.   

 

Cameron Diaz och Drew Barrymore på väg på efterfest efter filmpremiären av ”Charlie’s Angels” i New York 2003. Foto: TOM WARGACKI / CAMERA PRESS TT NYHETSBYRÅN

Några tillbakablickar från 2000-talet:

Drew Barrymore som går sida vid sida med Cameron Diaz och håller upp en flaska Dompa iklädd ett par lågt skurna svarta läderbyxor och en grå t-shirt med trycket: ”My boyfriend is out of town”.

Carrie Bradshaw i den ikoniska newspaper-klänningen från John Galliano för Dior Couture 2000. 

Instagramkontot @paris2000s som visar en bild på en kort kjol helt prydd med tusentals kristaller från Prada – en 00-dröm. Eller Britney Spears musikvideo till I’m a Slave 4 U med bildtexten: ”The hottest music video ever in popculture herstory, the power of this song holds! Iconic af.” 

Takashi Murakamis manga-inspirerade kollektion för Louis Vuitton 2003, när han omtolkade modehusets LV-logga, som räknas som ett av de mest inflytelserika och lyckade samarbetena någonsin.

Dior från tidigt 2000-tal med loggor exakt överallt, stora bälten, ledigt hängande på höften som bär den korta rosa kjolen. Instagramkontot @diorinthe2000s är en ren kick för den som vill leta vidare i arkiven och hitta rätt 00-vibe.

Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) i sin ikoniska Christian Dior-klänning . Foto: HBO

Men så var ju också 00-talet mycket mer och mind­re glittrigt. När vi lämnade 1900-talet pryddes Vogue The Millennium Issue-omslaget av en silvrig och så spegelblank yta att du kunde se dig själv reflekteras, tätt efterföljt av en annan spegling under modevisningen av Alexander McQueens vår/sommar 2001. Publiken satt runt en speglad kub i över en timme, och tvingades se sig själva reflekteras, som, när den tändes inifrån, avslöjade sig vara en cell på ett mentalsjukhus. Modeller klädda med sjukhuspannband och allt från extraordinära musselskalskjolar till pärlfärgade cocktailklänningar slingrade sig på catwalken som om det vore en scen från filmen Gökboet.

På 50-talet var det rädslan för rock’n’roll, och under 2000 handlade det om den så kallade skandaldrottningen, som på bästa sändningstid ruckade kvinnobilden med bröstchock och total arbetsvägran.

 Det splittrade jagets decennium kommer, likt andra tidigare tal, med en orolig föräldrageneration. På 50-talet var det rädslan för rock’n’roll, och under 2000 handlade det om den så kallade skandaldrottningen, som på bästa sändningstid ruckade kvinnobilden med bröstchock och total arbetsvägran. År 2000 skrev Granskningsnämnden för radio och tv en specialrapport om att dokusåporna kanske var skadliga. I boken Popkulturens död ­skriver Natalia Kazmierska och Martin Aagård om hur forskarna kom fram till att de orsakade halvvärldar – ett slags tillvaro mellan verklighet och fiktion, som nämnden kallade demimondes. De skriver:

”Ordet syftar egentligen på socialt accepterade fallna kvinnor i 1800-talets Paris. Kvinnor som gillade att ligga runt, om man ska tala klarspråk. Skräcken för dokusåpan gick hand i hand med skräcken för kvinnors dekadens. Hatet mot genren mynnade ofta ut i kvinnoförakt. Och det var framför allt ett kvinnoöde som fick belackarna att förfasas: den brittiska tandsköterskan och Big Brother-deltagaren Jade Goody, som före sin död 2009 sammanfattade sitt liv med orden: ’Jag vet att jag är känd för ingenting.’”

Britney Spears uppträder på 2000 års MTV Awards. Foto: FRANK MICELOTTA ARCHIVE / GETTY IMAGES HULTON ARCHIVE

Klipp till Kim Kardashian som i dag anses vara känd för ingenting. Skillnaden nu är att vi ställt en motfråga: Är det något fel med det? Då var det liksom en ny typ av kvinnlig uniform som började ta form, en rustning mot rädslan för denna kvinnliga dekadens som hade letat sig in i populärkulturen, som också utnyttjades av allt från producenter till regissörer och managers. ”Det är knappast tonåriga Britney eller hennes girlgang som stylat eller regisserat den här videon. Det är Nigel Dick, 45 år”, skriver musikjournalisten Annah Björk i sin bok Ni måste flytta på er om videon till Britney Spears första hit Baby One More Time. Det var som om det existerade två verkligheter, en självständig kvinna i kortkort på skärmen och en annan bakom den. Bakom den glänsande ytan pågick ett krig som pågår än i dag, om än något mer transparent. Det glittriga 00-talet verkar å ena sidan coolare och å andra sidan sorgligare i efterhand. 

Klänningen som startade 2000-talet och som låg till grund för att Google skapade bildsökningen. It-paret Jennifer Lopez i Versace och Sean Puffy Combs på Grammy-galan i februari 2000. Foto: CHRIS ASHFORD / CAMERA PRESS TT NYHETSBYRÅN

I begynnelsen av vårt internet kan man säga att Jennifer Lopez skapade Google Image bara genom att bära den numera ikoniska gröna Versace-klänningen under ett livesänt Grammy Awards, som en följd av att en hel värld googlade på hennes outfit. 20 år senare avslutar hon det italienska modehusets vårvisning med samma omtalade klänning. 

LÄS ÄVEN Jennifer Lopez klänning från Versace välte Internet – två gånger! 

Just kändisar exploderade under 00-talet. Med ökningen av internetbloggar kom en omättlig aptit för våra favoritstjärnor, och som ett resultat lanserades egna modemärken. Jennifer Lopez Sweetface, Gwen Stefanis L.A.M.B, Eves modemärke Fetish, Lindsay Lohans leggings, Kimora Lees Baby Phat, Mary-Kate och Ashley Olsens boho-chica kollektion för Walmart, Avril Lavignes Abbey Dawn för skater girls, Beyoncés House of Deréon som lanserades med hennes mamma Tina Knowles. ”It-väskan” föddes, och inte sällan bar den ett kändisnamn. Oavsett stjärna har alla dessa en sak gemensam: de fungerade som de perfekta tidskapslarna under ­Y2K-eran, komplett med bedazzled tees, färgglada track­suits, och denim på denim.

Naomi Campbell i tidstypiskt långt plattat hår och outfit: jeans med glittrig klänning över – dessutom från ett kändis-märke: Gwen Stefanis L.A.M.B. Foto: DAVE ALLOCCA/STARPIX/REX / SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

Estetiken från Y2K-eran har slagit ner som en blixt. Instagram-modellerna flashar nu med varumärken som Von Dutch och Sketchers. I musikvärlden samplade Ariana Grande N’Sync, Olivia Rodrigo släppte en Paramore-inspirerad singel och Travis Barker från Blink-182 är, tillsammans med Kourtney Kardashian, nu Kravis med hela Instagram. På TikTok trendar Bimbon som klär sig i rosa pälsrockar och pratar med samma gulliga röst som Anna Nicole Smith eller Paris Hilton, men i dag det finns en politisk medvetenhet i stället för enbart ett vulgärt trots. Det sägs att trender går i 20-åriga cykler, men med skillnaden att vi nu kanske vet bättre. 

Paris Hilton med manlig beundrare på hennes 21-årskalas på Studio 54, New York, 2002. Foto: MANTEL/SIPA PRESS/ TT / SIPA PRESS

Paris Hilton, till exempel, som efter dokumentären från 2020 berättade om sitt barndomstrauma, har vunnit ny respekt. På hennes TikTok dyker en Gen Z-musikers, den 24-åriga sångaren Slayyyter, röst upp. Hilton visade upp gamla paparazzi-bilder av sig själv tonsatt med Slayyyters låt Celebrity. I ett annat sammanhang kan låten verka som ett hån mot Hilton, men det är snarare en hyllning. Slayyyter är en del av den nischade men växande musiken på nätet som på olika sätt beskrivs som ”hyperpop” eller ”DIY pop”. Inspirationen till Slayyyters debutalbum Troubled Paradise inkluderar Avril Lavigne och Fergie. Musik som symboliserar att skandaldrottningarna från 2000 inte bad om ursäkt. För vuxna var till exempel Simple Life bara två dumma tjejer, men för många zoomers är det inspirerande att se någon vara så oförskämt feminin och samtidigt sig själv.

Från Ann-Sofie Backs SS 2007-visning på London Fashion Week. Foto: KIRSTY WIGGLESWORTH / AP

När Ann-Sofie Back 2018 sålde ut alla sina gamla kollektioner mellan 2002 och 2017 så gjorde hon slut med sitt 00-tal. Det var couture av våta vita t-shirts, vaginakavajer eller stringtrosekjolen från höst/vinter 2008-kollektionen som fått namnet Celebrity Obsession. Så snart 14-plagg-du-älskade-under-00-­talet-men-som-du-skäms-för-nu-listorna slutade att delas på Facebook, och nostalgin över decenniet lagt sig som torr aska, kunde en ny generation damma av och göra 00-talet relevant igen. Minns när Alexander McQueen kastade sin kollektion Taxi Driver från 1993 i soptunnorna bakom en klubb i London … Det var nödvändigt för att återuppbygga något som förlorat sin relevans. 

Många av dagens 00-influerade modedesigners är betydligt yngre och dekonstruerar sin uppväxt, det är kroppen i fokus fast med nya, hållbara ögon.

År 2017 blev Edward Enninful den första svarta chefsredaktören för brittiska Vogue, året efter blev Virgil Abloh den första svarta creative directorn för modehuset Louis Vuitton, och Telfar Clemens Bushwick Birkin fick sin hype omkring året efter. Samtidigt blev också Rihanna med sitt Fenty den ­första svarta kvinnan att leda ett LVMH-ägt märke. Här någonstans finns ett skifte, inte bara när det gäller trend, utan också i fråga om den grund modebranschen bygger på. I juli 2021 visade den första svarta designern under couture-veckan i Paris. Kerby Jean-Raymond visade en surrealistisk och kraftfull kollektion för sitt eget märke Pyer Moss, ett modehus i sin begynnelse av stordåd som bygger berättelser som talar om arv och aktivism och som belyser den svarta upplevelsen och frågor om polisbrutalitet.

Marc Jacobs, då Chefsdesigner även hos Louis Vuitton, visar en väska från det framgångsrika samarbetet med japanske konstnären Takashi Murakami. Backstage på Paris Fashion Week 2005. Foto: MICHEL DUFOUR / WIREIMAGE FRENCH SELECT

Marc Jacobs var bland de första som anammade 00-kitschen med sin lansering av butikskonceptet Heaven i samarbete med den multibegåvande kreatören Ava Nirui, det är hennes 00-tal som talar sitt tydliga språk. Många av dagens 00-influerade modedesigners är betydligt yngre och dekonstruerar sin uppväxt, det är kroppen i fokus fast med nya, hållbara ögon. Till exempel Londonmärket Maximilian vars debut under London Fashion Week våren 2021 gav en ny bild av det synliga sexiga. Han vill att kvinnor ska kunna göra vad de vill och inte vara rädda för att prata om, eller ha, sex. Att se kvinnor ha makt över sin egen kropp är viktigt. Det ska vara möjligt att visa hud och samtidigt bli tagen på allvar. 

Beyoncé fixar med navelringen i tidstypisk outfit från 2001. Foto: ERIK PENDZICH/REX / SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

I samma anda gör tyska Ottolinger en höstkollektion som visar att varken hud eller kropp är något att skämmas för. Kim Kardashians nya favorit Jade Cropper, den svenska modestjärnan, är inne på samma spår av dekonstruerade ultimata partytoppar, klänningar och badkläder i hållbara material och handgjorda tryck. Samma nostalgi gäller också för Nicola Brognano, den 30-åriga designern som tog över modehuset Blumarine i slutet av 2019. För hösten 2021 maxades 00-estetiken med pastellfärgad fuskpäls och dekadenta paljetterade miniklänningar. Nicola Brognano ville visa en kollektion som kanaliserar tidens sexiga frihet. Här i Sverige har Eytys inspirerats av tennisstjärnan Anna Kournikovas ”off centre court”-stil och ger oss virkade klänningar med knä­höga tajta stövlar. 

Den utskällda stringtrosan ser en ny storhetstid komma.

Även svenska Ellen Hodakova, som förvandlat 00-talets JL-bälten till en clean mean it-väska. I Hodakova-universum blir byxor klänningar, jackor tar på sig överdrivna längder och gardiner ändrar form till klänningar. Conner Ives har skapat en höstkollektion som är en hyllning till kvinnorna som omgav honom när han växte upp i USA under 2000-talet. I kollektionen syns bland annat en typ av skoluniform bestående av yogabyxor med croppade toppar. Den utskällda stringtrosan ser en ny storhetstid komma. Brittisk-indiska designern Supriya Lele, som tillhör den nya generationens designers, visade den inbyggda stringtrosan i en byxa. Donatella Versace har känt av stämningen med den inbyggda stringen i sina låga bootcutbyxor och knälånga kjolar. En annan favorit som går all in 2000-tal är Kim Kardashians danska stylist Veneda Carter. Hennes stil är maskulin men ändå feminin och sexig med tydliga 00-influenser. 

Nyligen postade Britney Spears en selfie på Instagram iklädd en lågt skuren avklippt denimkjol och naken överkropp. Hennes händer täcker brösten som bildar en klyfta och hon putar med munnen. Paris Hilton har kommenterat: ”That’s hot”. Precis som i början av millennieskiftet, då det nedtonade, krisiga och grungeiga 90-talet var slut, verkar vi utleda på nedklätt och apokalyps. På 00-talet ville vi bekämpa hot med Swarowski-kristaller, och kanske är vi där igen. Nu när de flesta i alla fall fått vaccin så känner vi den orädda lusten till kroppen, och lusten att återuppväcka det sexiga 00-talet har vaknat. 

LÄS ÄVEN Kim Kardashian gör avklädd kollektion för Fendi

LÄS ÄVEN Chanel & Schiaparelli, Dior & Balenciaga, Armani & Versace … Allt om modevärldens hatkärlekar!

LÄS ÄVEN Är Ingrid Berg från Iggy Jeans det svenska modets framtid?