Jade Cropper: ”Mode var inte självklart för mig”
Jade Cropper är en av de svenska designer det talas om mest just nu. Rebecca Jardsdotter talade modeminnen med den svenska designstjärnan.
Jade, på vilket sätt kan mode skapa minnen?
– Mode skapar minnen genom de starka känslor som är förknippade med specifika plagg. Kläder kan trigga minnen eller återkoppla till sociala och politiska influenser, både historiskt och i nutid. Att titta, känna, lukta eller bära ett plagg som hör till en viktig händelse kan få oss att återuppleva starka ögonblick. Det tycker jag är väldigt fint.
Skulle du säga att du har många modeminnen?
– Inte många, men de jag har är starka.
Mormor har alltid varit en stor inspiration för mig. Hela hon hade en utstrålning av elegans och power.
Om du får välja ett – vilket är ditt starkaste?
– Hela 00-talet är mitt starkaste modeminne. En särskild händelse som etsat sig fast upplevde jag när när jag var tolv år och hälsade på släkt i New York. Min största idol just då var Britney Spears – och jag råkade stöta på henne i en butik.
Vad hade hon på sig?
– Jag minns tydligt hur hon hade håret lite slarvigt instoppat i en rosa basker, haha. Det var det coolaste jag sett. Resten av resan gick jag runt precis så.
Nämn tre stilidoler från när du var liten.
– Mormor har alltid varit en stor inspiration för mig. Hela hon hade en utstrålning av elegans och power. Sedan skulle jag säga att 00-talets pop- och r&b-ikoner var stora stilidoler för mig när jag var liten, framför allt Aaliyah och Erykah Badu.
Är någon av dem en stilinspiration för ditt märke i dag?
– Min mormor. Hur hon levde är fortfarande en stor inspiration för min design. Hon var en extraordinär person som levde precis som hon ville utan att påverkas av vad andra tyckte och tänkte. Hon vågade vara det där extra, något jag hoppas att de som använder mina kläder vågar vara.
Att jag får vara en del av någon annans modeminne känns otroligt.
De senaste åren kan minst sagt beskrivas med en Jade Cropper-effekt: Din senaste visning var en av de främsta snackisarna på Köpenhamns modevecka, dina kollektioner säljer ut innan de ens går live och väntelistorna är långa. Det låter som om du själv är på god väg att skapa modeminnen för andra?
– Det är faktiskt en av anledningarna som driver mig. Att jag får vara en del av någon annans modeminne känns otroligt. Det är stort.
Om ditt märke fick vara någon annans starkaste modeminne, vilket slags minne skulle det helst vara?
– Åh. Jag skulle vilja bidra med en känsla som gör att man vill använda plagget ofta, och sedan låta det gå i arv.
Jag har alltid gillat mode. Däremot har det inte alltid varit självklart att det är just det jag ska hålla på med.
Ditt märke är rotat i återbruk och miljömedvetna metoder. Hur kom du in på den banan?
– Det har varit en naturlig del sen start. Att ha en hållbar affärsmodell ser jag som den enda rimliga framtiden för mode.
Om vi spolar tillbaka tiden – när fick du själv upp ögonen för mode?
– Jag har alltid gillat mode. Däremot har det inte alltid varit självklart att det är just det jag ska hålla på med. Mitt intresse kommer mer från en känsla av att jag vill få utlopp för att skapa något som går att ta på.
Vad är det bästa med det?
– Att få vara en del av att förstärka och utforska folks uppfattning om vad mode kan få dig att känna i fråga om identitet.
Vilket är ditt märkes starkaste modeminne hittills?
– För min egen del skulle jag säga min första visning i Köpenhamn. Det är ett minne jag alltid kommer att ha.
LÄS ÄVEN Chefredaktör Jonna Bergh: ”Motor-chic i 5 köp”
LÄS ÄVEN Intervju: Designern Beate Karlsson hyllar sexuell frihet och nakenhet