Phoebe Philo: Förändrade mode för kvinnor på djupet
Nu är Phoebe Philos återkomst nära. Stefanie Ravelli djupdyker i historien om en av vår tids mest inflytelserika designer och hur hon påverkat modebilden.
”När?” har många undrat, andra som kunnat har frossat i #oldceline medan vissa kanske till och med försonats vid tanken att Phoebe Philo, en av vår tids mest inflytelserika modedesigner skulle ha sytt sitt. Men så kom först ryktena och nu väntas hennes första kollektion tillsammans med LVMH under varumärket som bär hennes namn. Och kommentarerna om återkomsten från hennes lojala fanbas – mer kända som Philophiles – har varit enhälligt extatiska. Phoebe Philo som under sin tid på Chloé och sedan Céline, har spelat en av de mest tydliga rollerna i forma det samtida modelandskapet. Det är Philo som ligger bakom 2010-talets estetik, ett mode av lågmäld intelligent sexighet. Stilen kunde handla om håret instoppad i en polo, lurviga slippers, en avslappnad sweatshirt med en enkel byxa eller kombinationen vida kostymbyxor med pressväck och Stan Smith-sneakers, överdimensionerade eller manschettskjortor, en stil som fortfarande hänger kvar i mainstream mode och populärkultur.
Vi får anta att det stod skrivet i stjärnorna. För nu när Y2K kommit tillbaka på modescenen gör också Phoebe comeback. Men hennes dåtid som ofta präglades av mer knäppa och enkla former är motsatsen till de hypersexualiserade 00-talet. Vad kan vi så vänta oss när hon nu åter äntrar scenen?
LÄS ÄVEN Modehistoria Phoebe Philo presenterar sig för världen
Vem är Phoebe Philo?
Phoebe Philo är född 1973 i Paris men uppväxt i Harrow, en stadsdel i nordvästra London med en mamma som var konsthandlare och grafisk designer som skapade David Bowies ikoniska skivomslag för Aladdin Sane från 1973, hennes far var en lantmätare. När hon är 14 år får hon sin första symaskin och börjar experimentera med sitt utseende. Philo träffade Stella McCartney när de båda studerade på Central Saint Martins och det sägs att hon hade en guldtand. År 2000 var hon tillsammans med Liberty Ross, Katie Hillier, Luella Bartley och McCartney på omslaget med pole dance-tema för Katie Grands Pop Magazine.
Under den här tiden var hon designassistent åt Stella McCartney för Chloé men det dröjde inte länge förrän hon klev fram – först som McCartneys ställföreträdare från 1997 till 2001 och sedan till husets kreativa roder fram till 2006. Det var under Philos ledning som Chloé lanserade sin första it-väska, Paddington, kallad ”den mest eftertraktade accessoaren i modebranschens historia”.
Alla 8 000 prover som produceras för 2005 säljer slut innan de når butikerna. Efter att ha förvandlat Chloé till ”sin generations Chanel” – företagets uppskattade grossistvärde hade vuxit till 300 miljoner dollar – säger Philo upp sig och gör ett uppehåll på två år för att tillbringa mer tid med sin familj. Hon blir den första designern på ett stort modehus att ta mammaledighet, enligt New York Times.
Phoebe Philo kommer till Celiné
”Jag vill skapa kläder, skor, väskor och accessoarer som är relevanta för samtiden – modern, spännande design som kvinnor uppskattar,” berättade hon 2008 för WWD när hon accepterade LVMH:s erbjudande att bli kreativ chef på Céline.
Under sina tio år på Celine, från 2008 till 2018, ekade hennes stil internationellt. Om du någonsin har instagrammat en grön schweizisk planta (ett regelbundet inslag i hennes Juergen Teller-plåtade kampanjer) har du känt hennes inflytande. Hon jagade aldrig kändisar – hennes fanboy Kanye West kanske satt front row och bar hennes scarfblus på scenen på Coachella 2011 (betänk att detta var innan Alessandro Michele gjorde damkläder på män trendigt), men bara som ett fan; hennes kampanjstjärnor inkluderade Joan Didion. Hon banade också väg för en ny generation av prisade talanger, formgivarna Peter Do, Rok Hwang och Ilaria Iccardi, designchefen på Victoria Beckham inklusive Bottega Venetas nu före detta kreativa chef Daniel Lee, som arbetade under Philo på Céline. Och som, efter han klivit av det italienska märket, omsusades av rykten om att han skulle gå tillbaka till sin mentor.
Vad gör Phoebe Philo unik?
Det är Philos ständiga lek med det oförutsägbara, suget efter subtil humor bland klichéer, en konst i kontraster som skriker tillgänglig lyx – inte i termer av pris utan i termer av bärbarhet. Som till exempel Célines AW13-kollektion som gick i samma mönster som den rödrutiga tvättpåsen eller ”bin bagen” på kappor, omlottkjolar och toppar. Något som ingen kan ta ifrån Phoebe är att hon gjorde kläder som folk vill ha på sig, oavsett vilka de är. Som fotografen och samarbetspartnern Juergen Teller uttryckte det: ”Riktigt elegant men konstigt; nästan nördigt fast perverst.”
Känd för ett inte vilja synas, ska hon ha sagt att det är sexigt att inte finnas på Google. Att fira anonymitet i en tid övermättnad av information är Philos filosofi, liksom att driva sin karriär på sitt eget sätt, vilket kan förklara varför hon inte tagit sig an ett nytt modehus, som Chanel, som sägs har jagat henne. Phoebe Philos nya egna märke väntas spegla samtiden på hennes vis. Liksom hennes Chloé, med sina bandeauchiffongklänningar och kilklackar, utgjorde en extrovert, party-sexighet som ofta förbises i aktuella samtal kring designern. Som Vanessa Friedman uttryckte det för The New York Times, ”det vore ett misstag att anta att Philos återkomst till modevärlden kommer att se ut ungefär som hennes förflutna.” Har hon rätt? Vi ser fram mot att få veta.
LÄS ÄVEN Arket-profilen Anna Teurnell har startat eget märke – läs hennes egna ord